Sabtu, Februari 25

PrOjek Tanam Semula Sawit


Assalamualaikum wrb... 


Bermula dr Disember 2O11..  PrOjek Tanam Semula Sawit di tanah milik sendiri berlOkasi di Parit Hj YusOf Bt Pahat JOhOr.. telah berjalan dgn secara berperingkat.. 
PrOjek Ini adalah anjuran Skim Tanam Semula Sawit Pekebun2 Kecil (TSSPK) ..atau dahulunya MPOB (x tau lak nama penOhnye).. 


Fasa pertama melibatkan menebang kesemua pOkOk2.. mencincang.. membersih dan di biarkn merepOt dlm masa 2 bulan.. 


MPOB melaksanakan saranan kerajaan supaya... pekebun2 kecil sawit yg mempunyai tanah sawit yg pOkOk2 sawitnye telah mencapai usia lebih 25 tahun layak menerima Bantuan Tanam Semula Sawit yg  berkeluasan kurang 1 hektar sebanyak rm7OOO ... walaupOn begitu.. pekebOn mempunyai pilihan.. samada untuk menanam sendiri atau secara berkelOmpOk (di uruskn Oleh MPOB)..


Alhamdulillah... setelah 4 bulan menunggu..pada 2Ohb Febuari 2O12 kemarin.. sebanyak 194 anak pOkOk sawit telah pOn di serahkan pada pekebOn 2 yg menjadi peserta prOjek..(wlwpOn spatOtnye 2OO anak pOkOk) ..
Hari ini.. sebagai peserta prOjek TSSPK.. habibi bunda Ismail Sapawi.. telah bertOlak ke Parit sulOng untuk menguruskan kerja2 fasa ke2nye... Sebagai langkah pilihan habibi telah mengupah seseOrg yg mahir dlm pengurusan ladang sawit seperti membersih tanah..meracun.. memancang .. melObang ..menanam anak pOkOk.. membaja.. membenih.. menjaga keadaan kebun hinggalah menuai hasil.. Semuanya mengikut tatacara dan panduan yg telah diberikan Oleh pihak MPOB ... 


Dijangkakan..tempOh masa matang bg menuai hasil tanaman sawit adalah dlm masa 3 tahun ke atas..  bermula dr anak pOkOk sawit mula dibaja.. keadaan ini juga terpulang kpd cara  penjagaan awal dlm prOses penanaman anak pOkOk sawit..yg dipraktiskan Oleh pekebun. 
InsyaAllah... jika dengan izinNya.. di pertengahan 2O15 akan datang .. masa MenUai akan menjadi kenyataan... InsyAllah...           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan